مبحث افزایش سرعت وبسایت یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین مباحث موجود در بازاریابی اینترنتی به حساب میآید.
خب دوست من اجازه دهید قبل از اینکه به بحث اصلی مقاله وارد شویم،چند مورد از دلایلی که نباید این مسئله را دست کم گرفت بازگو کنیم.
ما به دلایلی اشاره میکنیم که به صورت تجربی و علمی ثابت شدهاند.
اخیراً سرعت بارگذاری یک وبسایت به یکی از فاکتورهای اصلی در زمینه موفقیت در بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است.
پیشتر چنین مسئلهای به این اندازه مهم نبود.
شاید دلیل اصلی چنین مسئلهای افزایش قابلتوجه درصد توقع کاربران و همچنین پرسرعتتر شدن اینترنتهای امروزی است.
اما موضوع مهمتر به رقابت نزدیک رقبا مرتبط است.
کشمکشها و رقابتها در بین تجارتهای آنلاین بسیار تنگاتنگ شده و حالا میتوان گفت که چند ثانیه تأخیر مساوی است با شکست تدریجی و بدون چون و چرای یک تجارت آنلاین.

متخصصین فعال در مبحث بهینهسازی وبسایتها و موتورهای جستجو طی یک تحقیق جامع دریافتند که فقط یک ثانیه تأخیر بیشتر در بارگذاری یک سایت برابر است با:
7% نرخ کمتر تبدیل کاربران به مشتری
16% افت رضایت مشتریان
11% بازدید کمتر از صفحات وبسایت شما
منظور از سرعت بالا دقیقاً چه مقدار است؟
با توجه به پارامترهای کنونی و پیشرفت صنعت بهینهسازی وبسایتها،
منابع معتبر جهانی سرعت 1 ثانیه برای لود شدن یک وبسایت را بهترین حالت ممکن میدانند.
اما استاندارد این مدت زمان 1 الی 3 ثانیه است.
در واقع اگر بارگذاری سایت شما تا 3 ثانیه به طول بیانجامد شما هیچ مشکلی از این لحاظ ندارید.
اگر سرعت بارگذاری سایت شما از 3 ثانیه بیشتر شود و تا 7 ثانیه طول بکشد
شما باز هم در بازه استاندارد قرار دارید اما به هر حال نرخ کمتری از ترافیک و بازدید کاربران را دریافت میکنید.
در صورتی که زمان بارگذاری به بیش از 10 ثانیه برسد یقیناً شما با مشکل مواجه میشوید
و اگر تلاش نکنید که این مدت زمان را کاهش دهید،
طولی نمیکشد که با مشکلات خیلی زیادی از سمت کاربران و موتورهای جستجو روبهرو شوید.
البته باید گفت اگرچه سرعت اینترنت اپراتورها و سرویسدهندههای ایرانی طی سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است،
اما باز هم سرعت میانگین اینترنت ایران از حد استاندارد جهانی بسیار پائینتر است.
با این تفاسیر باید اذعان داشت که برای وبسایت های ایرانی 1 الی 2 ثانیه تأخیر بیشتر نیز قابلقبول خواهد بود.

بررسی دلایل افزایش سرعت سایت :
انتخاب هاست و دامنه مناسب
اولین چیزی که برای افزایش سرعت سایتمان باید به آن به درستی توجه کردو با دقت آن را انتخاب کرد،بحث اولیه فنی یا همان خدمات میزبانی هاست و دامنه است.
خیلی از وبمسترها بدون توجه به این مسئله از هر سرویس دهندهای که به ظاهر مناسبتر استو یا سرویسهای ارزان قیمتتری ارائه میکند، سرویس خود را خریداری می کنند.
همین موضوع یک بیاحتیاطی بزرگ به حساب میآید و میتواند خیلی راحتتر از چیزی که فکرش را بکنید،اولین قدم شما را با شکست روبهرو کند.

انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب
تمام نقاط قوت و ضعف یک وبسایت در مرحله دوم به سیستم مدیریت محتوای آن مربوط میشود.
انتخاب یک سیستم نامناسب برای مدیریت یک وبسایت،اشتباه بزرگی است که خیلی از وبمسترها آن را مرتکب میشوند.

-وردپرس (WordPress)
سیستم مدیریت محتوای WordPress که در حال حاضر محبوبترین و کارآمدترین CMS در بین کاربران است، بر مبنای PHP و MySQL پایهگذاری شده است و برای اولین بار در
سال 2003 معرفی شد.
از کاربران آماتور گرفته تا وبمسترهای حرفهای، همگی میتوانند از این CMS به منظور ساخت وبلاگ، سایت، فروشگاه و انجمنها بهرهمند شوند.
وردپرس رایگان و متن باز است و هر کسی که کمی دانش برنامهنویسی وب داشته باشد میتواند محتویات قالب وردپرس را ویرایش کرده و تغییرات اساسی و بنیادی در آن ایجاد کند.
وردپرس بسیار سبک بوده و از لحاظ سرعت و بارگذاری انتخاب خیلی مناسبی میباشد.
همچنین میتوان با بهینهسازیهای بیشتر و استفاده از افزونههای منتشر شده در این زمینه،سرعت بازدهی آن را به مراتب بیشتر هم کرد.
-دروپال (Drupal)
سیستم مدیریت محتوای Drupal که در بین سیستمهای مدیریت محتوا از جمله قدیمیترین و کاربردیترین آنها به حساب میآید،
یک سیستم مدیریت محتوای تحت وب به صورت متن باز میباشد که اولین نسخه نهایی آن در سال 2001 منتشر شد.
دروپال به خاطر استانداردهای مخصوص خود و همچنین امنیت بالا به شهرت رسیده است.
استفاده از دروپال به راحتی وردپرس و جوملا نیست و به خاطر همین موضوع اغلب طرفداران این CMS جزو کاربران سطح حرفهای هستند.
دروپال بر اساس زبان PHP طراحی شده و یک نرم افزار چندسکویی (Cross-platform) است.
-جوملا (Joomla)
Joomla بعد از وردپرس احتمالاً محبوبترین سیستم مدیریت محتوای وب به حساب میآید.
جوملا هم درست مثل وردپرس در سال 2003 ارائه شد و همچنین به صورت متن باز عرضه شده است.
جوملا بر اساس یک سیستم انحصاری بلاگینگ طراحی شده است.
اگرچه امکانات کلی این سیستم به پای وردپرس نمیرسد اما سادگی و مفهومی بودن جوملا باعث شده تا کاربران آماتور نیز بتوانند
به راحتی از طریق پنل مدیریتی آن وبسایت یا وبلاگ خود را اداره کنند.
-هاب اسپات (HubSpot)
HubSpot نرمافزاری تحت وب و چندمنظوره برای ساخت و راهاندازی وبسایتهای تجاری است.
برای این CMS حرفهای و تجاری از سیستم بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) استفاده شده است.
هاب اسپات به وبمسترها کمک میکند تا با کمک ابزارهای انحصاری، بتوانند محصولات و سرویسهای خود را برای شبکه های اجتماعی و شبکههای بازاریابی به اشتراک بگذارند.
هاب اسپات همچنین به ابزارهایی برای بهینهسازی موتورهای جستجو، آنالیز وب و مدیریت حرفهای محتوا مجهز است و از جمله سرویسهای حرفهای برای تجارتهای فعال به
حساب میآید.

-اسکوآر اسپیس (Squarespace)
SquareSpace پلتفرمی تحت وب برای راهاندازی وبسایتهای پیشفرض و از قبل آماده شده است.
این پلتفرم بیشتر مناسب کسانی است که خواهان راهاندازی سریع یک وبسایت با قالبهای متعدد و پیشفرض هستند.
Squarespace همچنین دارای ابزارهای آنالیز و سئو بوده تا بتوان با کمک آنها با سرعت بیشتری وبسایت ایجاد شده را به موتورهای جستجو معرفی کرد.

نکته مهم دیگری که باید در مورد CMS ها به آن توجه کافی داشت، این است که همواره آخرین نسخه CMS در حال استفاده را نصب کرده و سیستم مدیریت محتوای خود را به روز نگه دارید. افزونهها و ماژولهای نصب شده روی سایت را نیز به همین ترتیب به آخرین نسخه های موجود ارتقاء دهید.
فعالسازی قابلیت ذخیرهسازی یا کش مرورگر (Browser Caching)
فعالسازی قابلیت ذخیره سازی یا کش مرورگرها، میتواند به مقدار بسیار زیادی سرعت بارگذاری وبسایت شما برای کاربران را بیشتر کند.
برای مثال اگر از WordPress استفاده میکنید، میتوانید از افزونههای بسیار کاربردی همچون W3 Total Cache و یا WP Super Cache استفاده کنید.
استفاده از قابلیت Expires Headers
Expires Headers قابلیتی است که به مرورگرها اجازه میدهد
تا نسخه کش شده (ذخیره شده) از یک صفحه را، به جای هر بار بارگذاری مجدد نمایش دهند.
5. فعالسازی قابلیت Gzip Compression
همه ما با فرآیند فشردهسازی فایل ها به خوبی آشنا هستیم.
فرآیندی که طی آن فایلهای مختلف را در یک فایل فشرده (فایل Zip یا Rar) قرار داده و باعث کاهش چشمگیر حجم آن فایل یا فایلها میشویم.
قابلیت Gzip Compression هم از همین متد استفاده میکند.
در واقع شما با کمک این قابلیت، میتوانید برخی از فایلهای موجود در هاست و وبسایت خود را بهینه و فشرده کنید
تا با این کار حجم نهایی وبسایت کاهش پیدا کند.
6. حذف افزونههای غیر ضروری
هر پلاگین برای اینکه فعال شده و اجرا شود نیاز به منابع و ارسال و دریافت اطلاعات گوناگونی دارد.
هرچه این منابع بیشتر باشند، سرعت بارگذاری نهایی وبسایت نیز کمتر میشود.
7. استفاده از متد Keep Alive
متد Keep Alive به این منظور ارائه شده است که شما با فعالسازی این قابلیت، بستری فراهم میکنید
تا نیازی به برقراری ارتباط اولیه برای هر درخواست و هر فایل لازم نباشد.
در واقع با کمک متد Keep-Alive، سرور سایت فقط برای بار اول درخواستها را دریافت میکند
و مابقی اطلاعات را به صورت همزمان به مرورگر ارسال میکند.
در این صورت مرورگرها نیازی ندارند که برای هر یک فایل یک درخواست ارسال کنند. با پیادهسازی این سیستم،
سرعت دریافت و انتقال اطلاعات بین کلاینت و سرور به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا میکند.
8. فشردهسازی فایل های JavaScript و CSS
از دیگر روشهای افزایش سرعت یک سایت و کاهش حجم کلی آن،
فشردهسازی فایلهای جاوا اسکریپت و سیاساس میباشد.
منظور ما از فشرده سازی کم حجم کردن این فایلها نیست؛
بلکه ادغام کردن چندین فایل در یک فایل است. این فرآیند Minify نامیده میشود.
9. بهینهسازی تصاویر موجود در وبسایت
فایلهای چند رسانهای به ویژه عکسها، حجم خیلی زیادی از پهنای باند یک وبسایت را اشغال میکنند.
این مقدار چیزی نزدیک به 60% از حجم کلی یک صفحه وب است.
اگر آنها بهینهسازی نشوند ،حجم زیادشان باعث افزایش حجم نهایی صفحه وبسایت شما خواهد شد.
2 راهکار کم کردن حجم عکس برای وبسایت

10. استفاده از افزونههای موسوم به LazyLoad برای بهینهسازی تصاویر
قابلیت جالب و منحصربهفردی که چند سالیست به برخی CMS ها از جمله وردپرس اضافه شده است،
امکان استفاده از افزونههایی برای بهینهسازی تصاویر به سبکی جدید است.
افزونههایی با عنوان LazyLoad منتشر شدهاند که با فرآیندی جالب،
باعث بهبود سرعت سایت و بارگذاری تصاویر آن میشوند.
در حال حاضر بسیاری از سایتهای امروزی و موفق در زمینههای گوناگون از این قابلیت استفاده میکنند.
11. بهینهسازی یا تعویض قالب وبسایت
یکی از دلایل افت سرعت یک سایت، ممکن است مستقیماً به قالب و تم اصلی آن مرتبط شود.
اگر قالب فعلی سایت شما قدیمی بوده و یا استاندارد نیست، نسبت به بهینه کردن آن اقدام کنید.
اما اگر قالب مورد نظر به اندازه کافی مستعد به روز شدن نبود،قید آن را بزنید و یک قالب جدید دست و پا کنید.
برای این مورد بهتر است حتماً با متخصصین طراحی وب مشورت کرده و مراحل ساخت یا بهینهسازی آن را به افراد متبحر بسپارید.
5 نکته برای انتخاب رنگ یک وبسایت
12. حذف بخش های اضافی و غیرکاربردی سایت
خیلی از سایت ها از اسکریپت های مختلف و متعددی استفاده می کنند
که حقیقتاً لزومی به حضور تعداد زیادی از آنها در یک سایت نیست.
مثلاً استفاده بی مورد از باکس های شبکه های اجتماعی، اسکریپت های نظرخواهی و نظرسنجی و سرویس های مشابه،
که اگرچه شاید به نوعی کاربردی به نظر برسند،
اما حضورشان ارزش کاهش سرعت سایت را ندارد.
البته لازم نیست هر اسکریپت یا ابزار خارجی که روی سایت خود پیاده سازی کردید را حذف کنید،
بهترین آنها را نگه داشته و موارد اضافی را حذف کنید.
9 روش آسان برای لینک سازی هدفمند
13. از شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید
شبکه توزیع محتوا (Content Delivery Network) که آن را با حروف اختصاری CDN می نامند،
شبکه ای به هم لینک شده و مرتبط از چندین سرور می باشد که دسترسی اطلاعات برای کاربران را به شدت سریع و راحت تر کرده است.
CDN یک شبکه بزرگ از سرورهای به هم متصل و نزدیک به هم می باشد.
این سرورها که با نام Edge Server و یا Cache Server شناخته می شوند، با فاصله های نزدیک و تقریباً در تمام نقاط کره زمین وجود دارند.
هر کاربری که به یک وبسایت مراجعه می کند، در واقع می بایست اطلاعات لازم را از سرور اصلی آن سایت که سرور آن در نقطه ای از کره زمین قرار دارد دریافت کند.
تا پیش از این فاصله زیاد بین کاربر (کلاینت) و سرور باعث می شد تا دسترسی به اطلاعات با سرعت خیلی کمتری انجام شود.
ولی با حضور CDN ها این مشکل برطرف شده است.
حالا هر کاربری می تواند از هر جای دنیا در کمترین زمان ممکن به اطلاعات هر سایتی که از این شبکه استفاده کرده باشد، دسترسی پیدا کند.
نحوه کار خیلی ساده است.
سایت اصلی روی یک سرور اجرا شده است.
این سرور به ده ها سرور دیگر که به صورت زنجیره ای به هم متصل هستند، مرتبط هستند.
اطلاعات از سرور اصلی در تمام این سرورها جریان دارد.
تمامی این سرورها که در موقعیت های مختلف جغرافیایی قرار دارند، می توانند در کسری از ثانیه این اطلاعات را آماده ارسال به کاربران کنند.
وقتی یک کاربر وارد چنین سایتی می شود، در اصل به نزدیک ترین سرور متصل می شود
و همین موضوع باعث می شود تا در کمترین زمان ممکن و در کمترین فاصله، اطلاعات بین کاربر و سرور تبادل شود.
14. فعالسازی قابلیت Hotlink Protection
سرورهای وب امروزی قابلیتی به نام Hotlink Protection دارند
که می توان با کمک آن، دسترسی دیگر افراد به استفاده غیرمجاز از منابع سایت را مسدود کرد.
به عبارت ساده تر، در صورت فعالسازی این قابلیت، منابع و اطلاعات سایت شما مثل لینک فایل های چند رسانه ای (عکس ها، ویدئوها و حتی لینک های معمولی) به حالت انحصاری در می آیند
و در صورتی که شخصی آن ها را از وبسایت شما کپی کرده و در سایت یا وبلاگ دیگری نشر دهد، دسترسی به آن فایل ها مسدود خواهد شد.
این کار بازدید از فایل های آپلود شده روی سرور شما را فقط محدود به سایت خودتان می کند
و با این حرکت می توان از هدر رفتن مقدار زیادی از منابع پهنای باند جلوگیری کرد.
نتیجه استفاده از قابلیت Hotlink Protection به مرور زمان مشخص می شود
و مهمترین نتیجه به دست آمده از این اقدام، افزایش مقطعی سرعت سایت شما به خاطر کاهش هرچه بیشتر ترافیک های بیرویه خواهد بود.
نحوه فعالسازی Hotlink Protection در کنترل پنل cPanel :
1. ابتدا وارد کنترل پنل شده و از قسمت Security گزینه Hotlink Protection را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
2. سپس روی گزینه Enable کلیک کنید تا این قابلیت فعال شود. اگر از قبل این قابلیت فعال بود از این مرحله می گذریم.
3. در قسمت پائین تر یعنی قسمت Configure Hotlink Protection جایی برای وارد کردن آدرس های URL وجود دارد که با عنوان URLs to allow access نمایش داده شده است.
4. در این قسمت آدرس سایت هایی که می خواهید این قابلیت در آن ها غیرفعال باشد (یعنی سایت هایی که بتوانند بدون محدودیت از محتوای سایت شما استفاده کنند) از جمله آدرس سایت خودتان را به صورت کامل همراه با http:// وارد نمائید.
5. در قسمت پائین تر (بخش Block direct access for the following extensions) می توانید پسوند هایی که مایل به مسدودسازی آن ها هستید را مشخص کنید. فقط کافیست هر فرمت را نوشته و بعد از آن یک کامای انگلیسی (,) بگذارید و سپس فرمت بعدی را تایپ کنید. برای مثال jpg,gif,png,mp3,mp4 و …
6. در صورتی که تیک گزینه بعدی را بزنید، اجازه ارسال درخواست از سوی مرورگرها یا دیگر نرم افزارها را فعال کرده اید. پیشنهاد می کنیم این گزینه را غیرفعال باقی بگذارید.
7. بخش انتهایی با عنوان Redirect the request to the following URL بخشی است که می توانید با وارد کردن آدرس دلخواه خود، لینک ها و فایل های مسدود شده در سایت های دیگر را به آدرس مورد نظرتان هدایت کنید.
8. بعد از اتمام کار، گزینه Submit را بزنید.
Hotlink Protection
Hotlink Protection
نحوه فعالسازی Hotlink Protection در کنترل پنل DirectAdmin :
از آنجایی که کنترل پنل دایرکت ادمین، مثل سی پنل دسترسی مستقیمی به فعالسازی این قابلیت ندارد، شما می بایست از طریق ویرایش فایل htaccess این کار را انجام دهید. برای این کار به روش زیر عمل کنید:
1. ابتدا وارد کنترل پنل خود شده و از قسمت مدیریت فایل ها به Public_html یعنی روت اصلی هاست خود بروید.
2. سپس فایل htaccess را با یک ویرایشگر باز کنید.
3. کدهای موجود در این لینک را به انتهای این فایل اضافه کنید و فایل را ذخیره کنید.
در این کد، به جای yoursite1.com آدرس سایت خود را بدون http:// وارد کنید. اگر مایل به اضافه کردن آدرس های بیشتری بودید، همین عبارت کد را کپی کرده و در خط پائین عیناً قرار دهید و فقط آدرس سایت را تغییر دهید. در این مثال 2 آدرس سایت قرار گرفته شده است. در قسمت بعدی، جایی که فرمت ها مشخص شده اند نیز می توانید فرمت هایی که نیاز به مسدود شدن دارند را مشخص کنید. اگر مایل به اضافه کردن پسوندهای بیشتری بودید، کافیست آن ها را در ادامه فرمت های قبلی اضافه کنید. مثال: ((gif|jpg|png|mp3|mp4
شایان ذکر است که این روش روی دیگر انواع کنترل پنل ها هم کارساز است.
نحوه فعالسازی Hotlink Protection در کنترل پنل Plesk :
1. وارد کنترل پنل شده و از تب Websites & Domains گزینه Show More را بزنید.
2. روی گزینه Hotlink Protection کلیک کنید.
3. گزینه Switch On را بزنید تا این قابلیت فعال شود.
4. در بخش Settings و از قسمت Protected files extensions فرمت های مورد نظر خود که مایل به مسدود کردن دسترسی به آن ها هستید را بنویسید. توجه کنید که بر خلاف سی پنل که با کاما باید فرمت ها را از یکدیگر جدا می کردید، در پلسک باید از اسپیس (یک فاصله) استفاده کنید.
5. در قسمت بعدی یعنی Addresses of friendly websites آدرس سایت هایی که نمی خواهید این محدودیت روی آن ها اعمال شود (از جمله سایت خودتان) را هم با http:// و هم با www وارد کرده و گزینه Add را بزنید.
6. بعد از اینکه فرمت ها و آدرس سایت ها را وارد کردید، گزینه OK را زده تا تنظیمات ذخیره شوند.
Hotlink Protection Ples
همچنین شما می توانید با کمک اسکریپت اختصاصی وبسایت htaccesstools.com که به همین منظور ارائه شده است، خیلی راحت تر کدهای Hotlink Protection را ایجاد کنید. برای انجام این کار ابتدا وارد این صفحه شوید و آدرس سایت های دلخواه و فرمت های مورد نظر خود را در فرم های موجود وارد کرده و با زدن دکمه Generate .htaccess file کدهای مورد نظر را ایجاد کنید.
15. بهینهسازی دیتابیس (پایگاه داده ها)
بهینهسازی پایگاه داده ها یا همان دیتابیس یک سایت از دیگر راه های افزایش سرعت سایت است.
این نوع بهینه سازی ها باید به صورت مستمر و در زمان های مشخص (برای مثال ماهی یک الی دو بار) انجام شود.
به ویژه اگر شما از CMS های سنگین استفاده می کنید.
16. مدیریت پیش نویس های مطالب سایت
سیستم های مدیریت محتوای تحت وب از جمله محبوب ترین آن ها یعنی وردپرس قابلیت ذخیره سازی لحظه ای اطلاعات محتوایی شما در مطالب را دارند.
این اطلاعات به صورت پیش نویس (Drafts) در دیتابیس سایت ذخیره می شوند
و هر بار که آن ها را ویرایش کنید، پیش نویس های جدیدتری به لیست قبلی اضافه می شوند که به آنها رونوشت گفته می شود.
در چنین حالتی ممکن است برای یک نوشته ده ها پیش نویس تولید شود.
این پیش نویس ها در بعضی از سیستم ها حتی بعد از انتشار نسخه نهایی نوشته نیز باقی مانده و به نوع خود باعث کاهش ترافیک پهنای باند سایت خواهند شد.
بنابراین حذف پیش نویس ها بعد از ارسال نسخه نهایی نوشته، ایده خیلی خوبی برای افزایش سرعت سایت است.
17. کاهش تعداد ریدایرکت های سایت و درخواست های اشتباه
ریدایرکت کردن لینک ها یا به عبارت دیگر هدایت کردن لینک ها به آدرس هایی دیگر از جمله اقداماتی است که هر وبسایتی چندین و چندبار آن را تجربه کرده است.
خیلی وقت ها لینک های موجود در سایت به دلایلی از کار می افتند و خیلی اوقات هم ما با تصمیم خودمان لینک هایی را به آدرس هایی جدید ریدایرکت می کنیم.
ریدایرکت کردن لینک ها به خودی خود هیچ اشکالی ندارد و بعضی اوقات باید آن را در شرایطی خاص اعمال کرد.
اما زیاده روی در این قضیه به کاهش سرعت بارگذاری سایت دامن خواهد زد.
18. جایگذاری درست آیتم ها و رعایت ترتیب آن ها در سایت
متخصصین بزرگی در بحث طراحی بهینه شده سایت ها متذکر شده اند
که جایگزاری مرتب آیتم ها و ترتیب عناصر طراحی، یکی از نکات خیلی مهم در بحث طراحی حرفه ای یک سایت محسوب می شود.
چنین مسئله ای در خیلی از سایت ها مورد توجه قرار نمی گیرد.
از جمله مهمترین مواردی که باید طبق استاندارد آن ها را انجام داد، چینش صحیح آیتم ها و منوها در سایت است.
اما جالب است بدانید که توجه به این موضوع به بارگذاری سریع تر سایت نیز کمک می کند.
19. از تکنیک CSS Image Sprites استفاده کنید
در مبحث طراحی سایت های نوین، تکنیک های CSS کاربردهای بسیار زیادی دارند.
یکی از این تکنیک ها که تقریباً اغلب سایت های موفق از آن استفاده می کنند، تکنیکی با عنوان CSS Sprites می باشد.
به زبان ساده می توان گفت که این تکنیک به شما اجازه می دهد تا چندین تصویر (معمولاً تصاویر آیکون و فرمت های PNG) را در یک فایل PNG ادغام کنید.
چنین حرکتی به تنهایی باعث می شود تا سایت شما به جای اینکه ده ها عکس را جداگانه در اختیار مرورگرها قرار دهد، همه آن ها را در یک فایل بارگذاری کند.
بدیهی است که همچین تکنیکی چه مقدار به سبک تر شدن حجم صفحه وب و افزایش سرعت سایت کمک می کند.
20. نسخه موبایلی وب سایت خود را گسترش دهید
آمارها نشان می دهند که در زمینه بازدید از سایت ها، موبایل ها اخیراً از سیستم های دسکتاپی جلو زده اند و هم اکنون بیش از 60% از بازدیدهای سایت ها توسط موبایل ها انجام می شود!
از جایی که سرعت و سبکی حرف اول را در موبایل ها می زنند، شما باید وبسایتی داشته باشید که بتواند از این لحاظ کاربران را جذب کند.

21. نمایش تصاویر گراواتار را در سایت متوقف کنید
گراواتارها (Gravatar) تصاویر شاخصی هستند که هر کاربر می تواند برای خود تعیین کند.
گراواتارها روی ایمیل کاربران ثبت می شوند. در صورت فعال بودن این گزینه در یک سایت، تصاویر گراواتار کاربران در بخش نظرات مطالب به نمایش در می آید.
حتی اگر شخصی گراواتار نداشته باشد، امکان تعیین کردن حالت نمایش گراواتارهای پیش فرض وجود دارد.
این تصاویر هر چند سایز کوچکی داشته و بندانگشتی محسوب می شوند؛ اما تعداد زیاد آنها در مجموع باعث افزایش حجم صفحه وبسایت شما می شود.
می توانید خیلی راحت این سیستم را از بخش سیستم مدیریت محتوای خود غیرفعال کنید تا حجم سایت کاهش پیدا کرده و سرعت بارگذاری آن افزایش یابد.

22. سرویس دهنده های ویدئویی را جایگزین فضای هاست خود کنید
فایل های حجیم ویدئوها به ویژه ویدئوهای طولانی می تواند سبب کاهش نسبی سرعت صفحات وبسایت شما شوند.
به ویژه اگر آن ها را با مدیاپلیرهای آنلاین در سایت خود قرار داده باشید.
پیشنهاد بهتر این است که به جای آپلود کردن این فایل ها و قرار دادن آن ها به صورت نمایش آنلاین در صفحات سایت خود، از سرویس دهنده های ویدئویی مثل YouTube و یا Aparat استفاده کنید.
با این کار شما به جای استفاده از منابع هاست خود، مستقیماً از منابع این سرویس دهنده ها استفاده می کنید.
اما برای راحتی کار کاربران می توانید لینک دانلود این ویدئوها را در هاست دانلود خود آپلود کرده و در اختیار آن ها قرار دهید.
23. ماژول Google PageSpeed را روی سرور وب خود نصب کنید
همگی ما با ابزارهای کارآمد و بسیار حرفه ای و تخصصی گوگل وبمستر آشنا هستیم.
گوگل در اقدامی جسورانه ابزاری حرفه ای برای آنالیز و همچنین بهینه سازی های تخصصی سایت ها عرضه کرده است.
این مجموعه با نام Google PageSpeed Tools شناخته می شوند. تا پیش از این استفاده از این ابزار به صورت تحت وب امکان پذیر بود
اما حالا شما می توانید ماژول اختصاصی و متن باز گوگل را روی وبسرور خود نصب کنید.
این ماژول قابلیت بهینهسازی خودکار سرور شما را دارد و می تواند تقریباً بدون دخالت شما تنظیمات و اقدامات متناسب را روی سایت و سرور شما اعمال کند.
در واقع این ابزار با بررسی دقیق شرایط سرور و آنالیز بخش های مختلف آن، بهترین گزینه های ممکن برای بهینهسازی و افزایش سرعت سایت و سرور شما را در دستور کار قرار می دهد.

امیدوارم این مقاله هم برات مفید باشه دوست من