در 5 نکته، دلیل اهمیت نظرات آنلاین کاربران را برای شما شرح میدم.
سپس، به تکنیکهای استفاده صحیح از نظرات بپردازم.
با ما همراه باشید که با شما کار داریم:
1. نظرات کاربران باعث ایجاد تأیید اجتماعی (Social proof) می شود
برای شما نمیدانم، ولی برای من بارها این اتفاق افتاده است که؛ بعد از پرو کردن لباس در بوتیک، متوجه شدهام علاقهای به خرید آن ندارم.
اما دقیقا زمانی که قصد داشتم فروشگاه را ترک کنم، با نظرات مثبت فروشندگان و جملاتی مثل «خودم هم از این لباس دارم، برای داداشم هم از همین خریدم و..» روبرو شدهام، و در نهایت متقاعد شدهام که آن لباس را بخرم.
تأیید اجتماعی یا سوشال پروف، زمانی اتفاق میافتد که ما متوجه شویم افراد دیگری هم قبل از ما، این کار را انجام دادهاند یا آن محصول خاص را استفاده کردهاند.
بهاین ترتیب، ما نیز با قطعیت بیشتر، همان تصمیم را میگیریم.
2. نظرات کاربران تأثیر مثبتی روی سئوی سایت دارد
نظرات کاربران در سایت، علاوه بر کمک به کاربران، موردپسند گوگل هم است.
موتورهای جستجو وقتی میبینند زیر محصول یا پست شما تعداد نظرات زیادی ثبت شده، متوجه میشود که نرخ تعامل بالایی در صفحه سایت شما شده است و کاربران در درگیر خود کرده است.
بهاین ترتیب سئوی سایت شما بهبود پیدا میکند.
شاید بارها در وب با مقالاتی روبرو شدهاید که نهایتا 500 کلمه دارند؛ اما بالاتر از مقالات چند هزار کلمهای، در رتبه یک گوگل جا خوش کردهاند! به نظر شما چه چیزی باعث میشود که این مقاله، رتبه یک گوگل را به خودش اختصاص دهد؟
یکی از نکات تأثیر گذار روی سئو سایت شما، همین نظرات کاربران هستند. (البته عوامل دیگری هم قطعا دخیل بوده است.)
3. نظرات آنلاین کاربران نام شما را فراگیر میکند
در گوگل، عباراتی مثل این را جستجو کنید: بهترین سایتهای ایمیل مارکتینگ، بهترین افزونههای پاپ آپ، بهترین برند لوازم آرایشی و خیلی از موارد دیگر.
چه میبینید؟ یا سایتهایی را میبینید که در مورد بهترینها نوشتهاند یا انجمنهایی که در آن، کاربران بهترینها را به یکدیگر معرفی میکنند.
این نتیجه نظرات آنلاین است که باعث شده نام یک برند در زمینه لوازم آرایشی، در مقابل دید هزاران مخاطب صفحات وب قرار بگیرد.
و این معجزه نظرات است که باعث میشود اسم شما در ذهن مخاطبان، به عنوان یک برند با خدمات فوق العاده یا یک سایت با محصولات بیکیفیت ماندگار شود.
اینکه کدام باشید؛ انتخاب شماست.
اجازه دهید یک مثال بزنم: برندی مثل huawei دقیقا در نقطه اوج موفقیت برندهای سامسونگ و اپل وارد بازار شد و در ابتدای ظهور، فروش خیلی کمی داشت.
اما به مرور، نظرات مثبت آنلاین، آفلاین و بازاریابی دهان به دهان در مورد محصولات این برند؛ کیفیت آن، قیمت به صرفهاش و… باعث ایجاد ذهنیت مثبت در مخاطبان شد.
4. نظرات کاربران به شما کمک میکند، بهتر شوید!
برای اینکه همواره بهتر شوید و بهتر باشید، باید در جریان نظرات کاربران باشید.
اگر بدانید محصول یا خدماتتان از نظر مشتریان چه ایراد و اشکالی دارد، بهتر میتوانید آن را بهبود دهید.
یا اینکه باید دانستن نظرات مثبت کاربران انگیزهتان برای بهتر بودن بیشتر میشود.
همۀ این نظرات به شما کمک میکند، نقلط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و در جهت رشد خود قدم بردارید.
پس از نظرات منفی هم ناراحت نشوید!
5. نظرات آنلاین، باعث ایجاد ارتباط شما و مخاطب میشود
زمانی که در یک سایت فروشگاهی، در مورد یکی از محصولاتشان نظر مثبتی میدهم، دوست ندارم این نظر، آخرین ارتباط بین من و آنها باشد. در کمترین حالت باید بابت نظر مثبتم، از من تشکر کنند!
شاید خیلی از کاربران این موضوع را به زبان نیاورند ولی آنها دوست دارند که نظرات آنلاینشان پاسخ داده شود. همین موضوع باعث ایجاد ارتباط بیشتر بین مخاطب و برند میشود.
چه در نظرات منفی و چه در نظرات مثبت.
همین صمیمت ایجاد شده بین شما و کاربر، باعث بازگشت او به سمت شما خواهد شد.

کلام آخر؛ از هر نظری استقبال کنید
نظرات کاربران از هر نوعی که باشد، قطعا نتیجۀ خوبی برای شما دارد.
نظرات مثبت اعتبار و محبوبیت شما را بالا میبرد و نظرات منفی باعث بهبود شما در آینده و اعتماد بیشتر کاربران به شما میشود.
پس اینکه بخواهید از این دسته نظرات فرار کنید یا آنها را حذف کنید، چیز بهتری بهدست نمیآورید.
این را هم بگویم که برای بهبود نقاط ضعف خود راهحلی ارائه دهید؛ نه اینکه صورت مسئله را پاک کنید.
وقتی از کاربران بخواهید برای شما نظر دهند، باید انتظار هر نظری را داشته باشید و سعی کنید حتی از نظرات منفی هم به نفع خود استفاده کنید.
گاهی حتی برای راهانداختن یک بحث خودتان میتوانید اولین نظر منفی را ثبت کنید تا طرفداران شما یا محصولتان سر و کلهشان پیدا شود.
البته همیشه از این ترفند غیرسالم استفاده نکنید!
امیدوارم این مقاله براتون مفید باشه