قبل از خوندن مقاله پیشنهاد میکنم این ویدیو رو ببینی
یکی از راه های کسب درآمد در فعالیتی جدید که می خواهید وارد آن شوید، استفاده از قسمتی از بازار است که بزرگان این حوزه به سراغ آن نرفته اند.
این نوع فعالیت ها را در اصطلاح نیچ مارکتینگ میگویند.
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا همان گوشه بازار یا بازاریابی گوشهای به معنی متمرکز کردن فعالیتهای بازاریابی در قسمت کوچکی از بازار است.
به قسمتی از بازار که کمپانیها و برندهای بزرگ به هر دلیلی به آنها وارد نشدهاند و همچنان بکر باقی ماندهاند، نیچ مارکت میگویند.
شرکتها و کمپانیهایی که استراتژی بازاریابی خود را بر اساس این نوع بازارها بنا میکنند و نیازهای آنها را برطرف می کنند، به اصطلاح نیچ مارکتینگ گویند.
در واقع میتوان گفت که نیچ مارکتینگ یک استراتژی و فرصت عالی و کاربردی برای کسب و کارهای کوچکتر است تا بتوانند با بودجهای کم، خدمات و یا محصولاتشان را به مشتریان خاصی ارائه دهند.

تفاوت بین بازاریابی عمومی با بازاریابی گوشهای
همان طور که در بالا اشاره کردیم، در بازاریابی گوشهای، شرکتها و کمپانیها سعی میکنند استراتژی بازاریابی را بر اساس نیازهای قشر خاصی از جامعه تعریف کنند.
این شرکتها به جای ورود به بازار انبوه، تمرکز بر روی یک گوشه از بازار را انتخاب میکنند.
همه ما می دانیم که نیازهای بازار بیشمار هستند.
شرکتها میتوانند با دانش عمیق در مورد مشتریان خود، اطمینان حاصل کنند که محصول و یا خدمات ارائه شده آنها مورد توجه مشتریان هدف قرار میگیرد.
در مقابل بازاریابی گوشهای، بازاریابی عمومی قرار دارد.
این نوع بازاریابی بدون در نظر گرفتن قشر خاصی از جامعه سعی می کنند خدمات و یا محصولات استاندارد را ارائه دهد تا مورد توجه مشتریان بیشتری قرار گیرد.
در این نوع بازاریابی هدف به بخشهای کوچکتر و جداگانه تقسیم نمیشود.
در این نوع بازاریابی شرکتها معمولا به جای سود کم در حاشیه بازار، بر روی حجم بالای فروش تمرکز خواهند کرد.
مزایای نیچ مارکتینگ
اولین مزایای استفاده از بازاریابی گوشه ای می توان به بازار رقابتی خلوت اشاره کرد.
زمانی که شما تصمیم می گیرید که کالا یا خدمات خاصی را ارائه دهید، بی شک کمپانی های کمتری می توانند با شما رقابت کنند.
هر چه رقبای شما کمتر باشد، برای شما بهتر است و راحت تر می توانید کالا و خدمات خود را ارائه دهید.
زمانی که شما شناخت خوبی از مخاطبان خود پیدا کردید و یک گوشه از بازار را برای ارائه کالا و خدمات انتخاب کردید، دیگر برای جذب مخاطب به بی راهه نخواهید رفت.
با شناخت کامل از مخاطبان خود، دیگر شما هزینه و زمان خود را صرف پلتفرم هایی نمی کنید که مخاطبان شما در آن حضور ندارند.
با توجه به اینکه در نیچ مارکتینگ با گروه خاصی از افراد سروکار دارید، می توانید از عکس ها، عبارات و کلمات خاصی استفاده کنید که به سادگی بتواند در دل مخاطبانتان بنشیند.
شما می توانید به سادگی به زبان خودشان حرف بزنید و با آن ها ارتباط قوی تری برقرار کنید.
سود بالا می تواند از دیگر مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ باشد.
با توجه به اینکه در نیچ مارکتینگ یک بازار کم رقابت است، از این رو شرکت ها و کمپانی هایی که از این استراتژی استفاده می کنند، می توانند محصولات و یا خدمات خود را با قیمتی بالا ارائه دهند.
معمولا کسانی که در این بازارها فعالیت می کنند محصولات و خدمات خاصی و انحصاری را ارائه می دهند، از این رو مصرف کنندگان حاضر به پرداخت مبلغ بالاتری هستند.
بازاریابی گوشه ای می تواند برای زمانی که می توانیم مشتریان خود را بر اساس ویژگی خاصی دسته بندی کنیم، مفید باشد.
مشتریان می توانند بر اساس ویژگی هایی همچون موقعیت جغرافیایی، سن و سال، میزان درآمد و … دسته بندی شوند و بر اساس سلیقه و علایق آنها محصولات و خدمات خود را به آنها ارائه دهید.
با توجه به بازار هدف می توانید میزان سطح کیفیتی محصول ارائه شده، قیمت محصول و یا شیوهی ارائهی آن (از جمله محصول دارای تخفیف، عمدهفروشی و …) را تعیین کنید.
در کل می توان گفت که از مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ می توان به جلب رضایت کامل مخاطبان هدف، ایجاد پایگاهی از مشتریان وفادار، باز شدن دریچه ای به سوی بازارهای بزرگتر و البته برتری نسبت به رقبا به علت خاص بودن محصولات و یا خدمات اشاره کرد.

چطور می توان بازاریابی گوشه ای را به کار برد؟
نیچ مارکتینگ با مطرح کردن سوالاتی برای بهبود فعالیت در دست اقدام آغاز خواهد شد.
شما لازم است پس از انتخاب مشتریان هدف جواب سوالات زیر را با دقت بررسی کنید.
• مشتریان انتخابی در شبکه های اجتماعی چه چیزهایی را دنبال می کنند؟
• یا اینکه چه مجله و یا روزنامه ای را مطالعه می کنند؟
• به چه وب سایت هایی علاقه دارند؟
• چه نوع تبلیغاتی بیشتر بر روی آنها تاثیر گذار است؟
با جمع آوری اطلاعات و ویژگی های مشتریان می توانید متناسب با آن، بازاریابی را شروع کنید.
تکنیک ها و روشهای بازاریابی میتواند بسته به ارزش های بازار هدف متفاوت باشد.
گاهی لازم است به صورت نامحسوس بازاریابی شود و گاهی هم باید واضح و آشکار بازاریابی کنید.
در کل می توان گفت که نیچ مارکتینگ در 7 مرحله قابل اجراست.
• مرحله اول: پیدا کردن و انتخاب بخشی از بازار که نیاز خاص و برآورده نشدهای دارند.
• مرحله دوم: انجام تحقیقات در مورد بازار برای مشخص شدن اندازه بازار است.
• مرحله سوم: لازم است از امکان پذیری برندینگ در نیچ مارکتینگ مطمئن شوید.
• مرحله چهارم: لازم است کانال های توزیع را به خوبی شناسایی کنید.
• مرحله پنجم: برنامه ریزی برای دستیابی به بازار
• مرحله ششم: لازم است ایده ها و فعالیت های خود را اجرا کنید.
• مرحله هفتم: لازم است به صورت مداوم بازار را رصد کنید تا فرصت ها و تهدیدات را شناسایی کنید و از امکان ادامه استراتژی مطمئن شوید.
جمع بندی
به صورت کلی می توان گفت که نیچ مارکتینگ مثل یک سوخت قوی، موتور کسب و کار را روشن می کند.
لازم است برای موفقیت در نیج مارکتینگ از استراتژی های خاص و کاربردی که به آنها اشاره شد، استفاده کنید تا بتوانید در گوشه بازار موفق عمل کنید.
نیچ مارکتینگ به دلیل نبود رقبای زیاد، هدف قرار دادن بخش خاصی از بازار و همچنین نیاز به سرمایه کم یکی از روش های مفید دیجیتال مارکتینگ است که برای کسانی که میخواهند وارد بازار کسب و کار شوند، گزینه ای مفید و کاربردی است.
با برنامه ریزی و همچنین نیازسنجی مناسب و انتخاب درست بازار هدف و مشتریان هدف به سادگی می توان در نیچ مارکتینگ موفق شد.
امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه