شیراز

مجتمع خلیج، تجاری 4 پلاک 4257

071-91302345

09173428704

شنبه تا پنجشنبه

ساعت 10 صبح الی 8 شب

باشگاه مشتریان چیست؟ چطوری باشگاه کارآمد راه اندازی کنیم؟

با توجه به اینکه جذب مشتری جدید نیاز به هزینه زیادی دارد، از این رو شرکت ها سعی کردند به جای جذب مشتری جدید، خدمات ویژه ای را در اختیار مشتریان قدیمی قرار دهند و آنها را راضی کنند تا دوباره خرید کنند. یکی از رویکردهای مناسب در این زمینه می توان به ایجاد باشگاه مشتریان اشاره کرد.
طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی را با تیم پروتکنیک تجربه کنید

آنچه در این مقاله می خوانید

امروزه با اشباع شدن بازارها و به میان آمدن رقبا در کسب وکارها، صاحبان کسب وکارها به این نتیجه رسیدن که هر مشتری ارزش ویژه ای دارد.

از این رو لازم است که سیاست های مشتری مداری را پیش بگیرند.

با توجه به اینکه جذب مشتری جدید نیاز به هزینه زیادی دارد، از این رو شرکت ها سعی کردند به جای جذب مشتری جدید، خدمات ویژه ای را در اختیار مشتریان قدیمی قرار دهند و آنها را راضی کنند تا دوباره خرید کنند.

یکی از رویکردهای مناسب در این زمینه می توان به ایجاد باشگاه مشتریان اشاره کرد.

قبل از مطالعه مقاله لطفا این ویدیو رو ببین

باشگاه مشتریان چیست؟

به مجموعه ای از ابزارها و تکنیک ها برای برنامه وفاداری مشتریان، باشگاه مشتریان گفته می شود.

این ابزارها و تکنیک ها بر اساس نوع کسب وکار شما تعیین می شوند و در قالب باشگاه مشتریان پیاده سازی و راه اندازی می شوند.

شرکت ها و سازمان ها به کمک باشگاه مشتریان (Customer Club) می توانند مشتریان خود را به برندشان وفادار کنند. اهداف و برنامه ریزی های این باشگاه باید به گونه ای باشد که افراد از عضو بودن در این باشگاه لذت ببرند و خوشحال باشند که عضو این باشگاه هستند.

در این صورت است که افراد به مشتری ثابت این برند تبدیل می شوند.

از مزایای باشگاه مشتریان

خریداران را با ارائه پیشنهادهای خاص، ترغیب می کند تا به وبسایت هایی که قبلا از آن خرید کرده اند، دوباره سر بزنند و مجدداً خرید کنند.

این پیشنهادهای خاص برای عضو باشگاه مشتریان در هر وبسایتی با توجه به نوع کسب وکار می تواند متفاوت باشد. از جمله این پیشنهادها می توان به ارائه تخفیف های ویژه، ارائه کارت هدیه برای خریدهای بعدی، محصولات رایگان، دسترسی به محصولات جدید و … اشاره کرد.

برای عضویت در باشگاه مشتریان لازم است خریداریان اطلاعات شخصی خود را در شرکت ثبت کنند و شناسه و یا کارت عضویت دریافت کنند تا در هنگام خرید از آن استفاده کنند.

به صورت کلی می توان گفت که به جمع آوری مشتریان وفادار در یک مجموعه و ارائه خدمات و امتیازات ویژه به آنها، باشگاه مشتریان می گویند.

اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کار شما

همه ما می دانیم که هزینه ها برای جذب یک مشتری جدید حدوداً 6 تا 7 برابر بیشتر از هزینه فروش محصول به مشتریان قدیمی است.

از سوی دیگر آمار نشان داده است که مشتریان فعلی شما 60 درصد بیشتر از یک مشتری جدید خرید می کنند.

از این رو پرواضح است که سرمایه گذاری بر روی مشتریان قدیمی برای سازمان و شرکت شما بسیار سودآورتر خواهد بود.

مشتریان قدیمی برای برند مورد علاقه خود بیشتر هزینه می کنند و بیشتر خرید می کنند.

مشتریان وفادار برند شما با خانواده و نزدیکان و دوستان خود در مورد برند شما صحبت می کنند و برای شما تبلیغ می کنند.

از این رو شما مشتریانی جدید را جذب می کنید که بعدا به مشتریان وفادار تبدیل می شوند.

باشگاه مشتریان برای چه بیزینس هایی مناسب است؟

همه ما می دانیم راه اندازی باشگاه مشتریان اقدامی سودآور و مثبت است.

حال سوال این است که آیا راه اندازی باشگاه مشتریان برای کسب وکار شما مفید است یا نه؟

برای اکثر شرکت های فروشگاهی و خدماتی راه اندازی باشگاه مشتریان می تواند گزینه ای مناسب و کاربردی باشد، اما ایجاد این باشگاه برای برخی از کسب وکارها موثر نیست.

در شرکت ها و کسب وکارهایی که خریدهای آنها به صورت غیر مستمر انجام می شود، شاید راه اندازی این باشگاه نتیجه ای مطلوب نداشته باشد.

این بیزینس ها نمی توانند مشتریان دایمی داشته باشند تا بتوانند از مزایای باشگاه بهره ببرند.

برای مثال می توان به بیزینس هایی مانند شرکت هایی که در حوزه نوسازی خانه کار می کنند و یا اینکه وکیل هستند و … اشاره کرد.

انواع باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان معمولا در دو نوع باز و بسته ایجاد می شود.

باشگاه مشتریان باز طوری طراحی می شود که هر شخصی می تواند عضو آن شود و از مزایای آن استفاده کند؛ اما اعضای قدیمی در اولویت باشگاه هستند.

اما در باشگاه مشتریان بسته و یا محدود، تنها افرادی می توانند عضو شوند که حتما به سطح مشخصی از فعالیت رسیده باشند.

به این معنا که مشتریان پس از اینکه وفاداری خود را ثابت کردند، می توانند عضو باشگاه شوند و از مزایای آن استفاده کنند.

هر شرکتی با توجه به سیاست های خود می تواند یکی از این دو نوع باشگاه را راه اندازی کند.

برنامه های باشگاه مشتریان

هر یک از باشگاه های مشتریانی که ایجاد می شود، برنامه های متفاوتی دارند.

شما می توانید با توجه به نوع بیزینس و استراتژی های کسب وکارتان، مناسب ترین برنامه ها را انتخاب کنید.

⦁ برنامه باشگاه مشتریان امتیازی:

در این باشگاه، هر مشتری با توجه به میزان خرید خود، امتیاز دریافت می کند.

این امتیاز می تواند تخفیف و یا استفاده از امکانات ویژه باشد. این نوع برنامه معمولا بسیار رایج است.

⦁ برنامه باشگاه مشتریان ترتیبی:

در برنامه های این نوع باشگاه ها به شکل پلکانی و تدریجی مزایا افزایش پیدا می کند.

برای نمونه در اولین خرید ارسال رایگان دارد و در دومین خرید ارسال یک هدیه و در خرید سوم تخفیف 10 درصدی.

از این رو در هر خرید به ترتیب به مشتریان امتیازاتی داده می شود.

⦁ برنامه باشگاه مشتریان پولی و عضویت VIP:

عضویت در برخی از کسب وکارها با پرداخت هزینه امکان پذیر است.

در این باشگاه ها مشتریان با پرداخت هزینه به صورت ماهانه و یا سالیانه، می توانند از خدمات و مزایا بهره مند شوند.

هزینه باید متناسب با ارائه خدمات باشد تا مشتریان همچنان عضو باشگاه باقی بمانند.

⦁ برنامه بازی در باشگاه مشتریان:

یکی دیگر از ایده ها برای باشگاه مشتریان استفاده از بازی ها برای کسب امتیاز است.

مشتریان می توانند با انجام بازی امتیازاتی را کسب کنند تا بتوانند از این امتیازات در فروشگاه شما استفاده کنند.

⦁ برنامه های مبتنی بر ارزش‌های مشترک در باشگاه وفاداری مشتریان:

برخی از ارزش ها در زندگی هستند که نمی توان برای آنها قیمتی قائل شد.

این ارزش ها می تواند گزینه ای مناسب برای ایجاد باشگاه مشتریان باشد.

برای مثال یک فروشنده لوازم آرایشی که در تولید محصولات ارگانیک خود از حیوانات استفاده نمی کند، به مشتریان خود این امکان را بدهد که با خرید میزان مشخصی از محصولات، در بهبود شرایط زندگی حیوان های آسیب‌دیده یا بیمار سهیم باشند.

⦁ برنامه باشگاه مشتریان ترکیبی:

برخی از کسب وکارها هم تمایل دارند از دو یا چند نوع از برنامه ها به صورت ترکیبی استفاده کنند.

از این رو می توانند با توجه به نوع بیزینس خود ترکیبی از برنامه های بالا در باشگاه مشتریان را انتخاب کنند.

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان بر خلاف تبلیغات، یک ارتباط دو طرفه است که در آن مشتری کاملا درک می کند که شما قدردان او هستید و منافع او را نیز در نظر گرفته اید.

راه اندازی باشگاه مشتریان مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترن آنها اشاره خواهیم کرد.

⦁ افزایش فروش:

همان طور که گفته شد، مشتریان قدیمی درصد بیشتری در کسب وکار شما پول خرج می کنند.

از این رو اگر شما مشتریان قدیمی خود را تشویق به خرید کنید، قطعا فروش بیشتری خواهید داشت.

⦁ کاهش هزینه های تبلیغات:

لازم است بدانید که هزینه جذب یک مشتری جدید، 6 تا 7 برابر بیشتر از نگهداری یک مشتری قدیمی است.

با راه اندازی باشگاه مشتریان مطمئن خواهید شد که مشتریان بارها و بارها از شما خرید خواهند کرد. ⦁ کاهش هزینه های نیروی انسانی و صرفه جویی در زمان: راه اندازی باشگاه مشتریان به صورت خودکار ثبت اطلاعات مشتریان، ارسال پیام، انجام نظر سنجی و … را انجام می دهد.

از این رو دیگر لازم نیست نیروهای انسانی را برای انجام این قبیل کارها به کار بگیرید.

در این صورت هم در هزینه و هم در زمان انجام کار صرفه جویی می شود.

⦁ مشتریان خود را سوپرایز کنید:

شما می توانید با راه اندازی باشگاه مشتریان، با ارائه پیشنهادهای جذاب مشتریان خود را سوپرایز کنید.

با سیستم امتیاز دهی و اعتبار برای خریدهای بعدی می توانید این کار را انجام دهید. دادن کارت های اعتباری، تخفیف در خریدهای بعدی، ارسال رایگان، دادن هدیه نقدی و غیر نقدی و … می توانند پیشنهادهای خوبی باشند.

⦁ بازاریابی برای کسب و کار شما:

راه اندازی باشگاه مشتریان حرفه ای موجب می شود تا سیاست برد-برد در آن حاکم باشد. از این رو مشتریان از شما به نیشکی یاد کنند.

این خود می تواند تبلیغ خوبی برای برند شما باشد.

اگر برای معرفی دوستان و آشنایان پورسانت در نظر بگیرید، می توانید فروش خود را بسیار افزایش دهید.

جمع بندی

همان طور که اشاره شد، نگهداری مشتریان قدیمی، هم کم هزینه تر است و هم سودآوارتر از جذب مشتریان جدید.

از این رو لازم است صاحبان کسب وکارها در کنار برنامه هایی که برای جذب مشتریان جدید دارند، به فکر نگهداری مشتریان وفادار و قدیمی هم باشند.

ایجاد باشگاه مشتریان گزینه ای ایده آل برای نگهداری مشتریان قدیمی و دادن امتیازات و جوایز و هدایا به آنها است.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من