چند سال پیش، در یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی آمریکا، به دلیل جاری شدن سیل، خودروهای داخل انبار آسیب دید.
مدیر شرکت، برای اینکه مشتریان و مخاطبان خود را مطمئن کند که قرار نیست هیچکدام از این خودروهای آسیب دیده، بهعنوان یک ماشین نو به آنها فروخته شود، در اقدامی جالب، تمامی آنها را نابود کرد.
این مدیر موفق به خوبی میدانست هزینهای که برای ساخت دوباره این خودروها میدهد، بسیار کمتر از هزینهای است که باید برای جلب دوباره اعتماد مشتریان خرج کند.
همه شرکتهای بزرگ، وبمستران و فروشندگان موفق میدانند تا زمانی که نتوانند اعتماد مشتریانشان را به برند، محصولات و خدمات خود جلب کنند، خبری از فروش و سود مالی مورد نظر نیست.
پس باید گفت اولین قدم پس از راهاندازی هر کسب و کاری، ایجاد اعتماد در ذهن مشتریان است.
در این مقاله قصد داریم بهصورت کاربردی و جامع، موضوع جلب اعتماد مشتری را به شما آموزش دهیم.
با مطالعۀ این مقاله متوجه میشوید که کدام رفتارتان باعث کاهش سطح اعتماد مخاطبان شده و کدام عمل اعتماد آنها را جلب کند.
چگونه اعتماد مشتری را جلب کنیم؟
سطح اعتمادی که هر کسب و کار برای فروش محصولات خود به مخاطبان نیاز دارد، به نوع محصول، رفتار مشتری، وضعیت کسب و کار و موارد دیگر، بستگی دارد.
مثلا برای خرید یک کیف دستی، شاید اعتماد مشتری بعد از یک سلام و احوالپرسی ساده با فروشنده جلب شود.
اما برای خرید یک لپ تاپ 12 میلیون تومانی، زمان و اعتماد بیشتری نیاز است تا مشتری ذهن خودش را برای پرداخت پول آماده کند.
1. مشتریان قبلی را به نظردهی آنلاین تشویق کنید
طبق تحقیق انجام شده در اروپا، 90 درصد مخاطبان قبل از خرید یک محصول، در مورد آن، برندهای موجود دیگر، اطلاعات و نظرات مشتریان به صورت آنلاین تحقیق میکنند.
این تحقیقات بیشتر در شبکههای اجتماعی، انجمنهای پرسش و پاسخ و سایتها انجام میشود.
برای فهمیدن اهمیت نظرات کاربران مقالۀ «اهمیت فوقالعادۀ نظرات آنلاین کاربران» را مطالعه کنید.
حتما خودتان هم قبل از خرید یک محصول، این کار را کردهاید!
جالب است گاهی حتی با اینکه آن افراد را نمیشناسید، اما نظر آنها برای شما اهمیت دارد.
بهاین ترتیب، اگر نظر مشتریان راضی شما بین نتایج تحقیقات مخاطبان جدید باشد، مطمئنا شما به یکی از بهترین انتخابها برای خرید تبدیل میشوید.
این موضوع باعث ایجاد تأیید اجتماعی در کاربران میشود.
برای تشویق مخاطبان به نظر دادن در فضای آنلاین، میتوانید یک آفر ویژه مثلا کد تخفیف یا هدیه رایگان به آنها بدهید.
بنابراین مشتریان در وبسایتتان در مورد محصول نظر میدهند یا اینکه در شبکههای اجتماعی از هشتگ خاص محصول و برند شما حمایت میکنند.
خودتان هم میتوانید نظرات مثبت آنها را با در شبکه اجتماعی شخصی و کاری به اشتراک بگذارید.
2. همیشه در دسترس و کنار مشتری باشید
معمولا قبل و حتی بعد از خرید محصول، در ذهن مشتریان، سؤالات زیادی وجود دارد.
آنها دوست دارند که یک متخصص به این سؤالات جواب بدهد.
سعی کنید برای حل مشکلات و پاسخ به سؤالات مخاطبان هدف خود، همیشه در دسترس باشید.
شبکههای اجتماعی، ایمیل، تماس صوتی و پیامک بهترین راههای ارتباطی است که میتوانید از طریق آن، با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید.
تصور نکنید که زمان گذاشتن برای این کارها، وقت تلف کردن است، با این کار یک شبکه بازاریابی قدرتمند میسازید که به شدت باعث افزایش رضایت و اعتماد مشتری میشود.
در نهایت این سطح از اعتماد، یک برند قدرتمند از شما میسازد.
3. چیزی اضافه بر خرید مشتری به او بدهید
تصور کنید که بعد از خرید یک کیف 50 هزار تومانی از مشتری، علاوه بر آن، یک سرکلیدی کوچک و با ارزش هم هدیه میگیرید.
فروشنده هیچ تعهدی نداشت که این هدیه را به شما بدهد، اما با دادن آن باعث شد تا یک احساس مثبت نسبت به برند و فروشگاه در شما ایجاد شود.
این راهکار یکی از کم هزینهترین روشها برای افزایش اعتماد مشتری است.
4. با مشتریان و مخاطبان ارتباط مداوم داشته باشید
مانند یک دوستِ همیشه در صحنه، با مشتریان ارتباط داشته باشید.
کاری کنید که آنها شما را نه به عنوان یک فروشنده و مغازهدار، بلکه به عنوان یک دوست و همراه بشناسند.
در چنین حالتی است که حتی فکر کردن به خرید از رقیب شما هم برای آنها ناراحت کننده است!
5. چهرۀ انسانی کسب و کارتان را به مخاطبان نشان دهید
حتما در شبکههای اجتماعی تصاویری از برند، محصولات و خدماتتان را معرفی میکنید. این تصاویر و ویدیوها انتخاب خوبی برای جلب اعتماد مشتری است اما… راضی کننده نیستند!
بهتر است به جای اینکه فقط برند و محصولتان را به مخاطب نشان دهید، به نمایش دستهای پشت پرده نیز بپردازید.
مثلا عکس یا ویدئویی از نیروهای در حال کار، فعالیتهای مختلف، دورهمی، رویداد، فروش ویژه، لحظات شیرین ارتباطی تهیه کنید و آنها را به مخاطبان و مشتریانتان نشان دهید.
با این کار مشتریان متوجه میشوند که، پشت این برند موفق، افراد زیادی در حال فعالیتاند و مطمئنا انسانها قابل اعتمادتر از برندها هستند.
این مورد را امتحان کنید و خودتان ببینید که مشتریان چقدر به پشت صحنه کسب و کار شما کنجکاو و علاقمندند.
حتی گاهی مشکلات، بدبیاریها و شکستهایتان را نشان دهید، تا ارتباط صمیمانهتری بین شما برقرار شود.
6. کالا و خدماتتان را ضمانت کنید
طبق گفته “برایان تریسی” حتی کوچکترین خریدها هم در ذهن مخاطب یک ترس و ریسک ایجاد میکند.
وظیفه هر فروشنده موفقی این است که این ترس ذهنی مخاطب را کاهش دهد.
یکی از بهترین راهکارها در جهت افزایش اعتماد مشتری و کاهش ترس او از خرید، ضمانت کردن کالا است.
7. داستان گویی معجزه میکند
داستان گویی همیشه جذابیت داشته و دارد؛ حتی در حوزههای کسب و کار هم اثر فوقالعادۀ آن را میبینیم. چرا این را میگوییم؟
چون داستان، احساسات و عواطف مشتری را درگیر میکند و با شما حس نزدیکی و صمیمت میکند.
در نتیجه با اعتماد بیشتری به سمت شما کشیده خواهد شد.
نوشتن یک داستان کوتاه و جذاب از به وجود آمدن برندتان، به کسب و کارتان چهرۀ انسانی میدهد؛ به همین دلیل اعتماد و نظر مخاطبان را جلب کرده و او را به شما نزدیک میکند.
همینطور درباره تاثیرگذاری داستان گویی، در بخشهایی از مقاله “روانشناسی مشتری” توضیحاتی دادهایم که شاید برای شما هم جذاب باشد.
8. محصول را به طور کامل به مشتری معرفی کنید
معرفی محصول به مشتری، مثل معرفی دو دوست دانشگاهیتان به یکدیگر نیست که با چند کلمه حرف تمام شود.
برای معرفی محصول باید تمام توان خودتان را به کار بگیرید و آن را کامل به مخاطب معرفی کنید و مزایا، معایب، مشکلات و همه چیز را در مورد این محصول برای مشتری توضیح دهید.
در ضمن از گفتن معایب محصول ترسی نداشته باشید.
مطمئن باشید صداقت شما با مخاطب، منجر به افزایش اعتماد او و فروش شما خواهد شد. این را هم یادتان باشد که مشتری تفاوت فروشنده روراست و سودجو را خیلی زود متوجه میشود.
9. بازاریابی دهان به دهان بسیار تاثیرگذار است!
بیشتر افراد متخصص در زمینه بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان را بهترین نوع استراتژی برای افزایش درآمد یک برند معرفی میکنند.
اگر شما هم بتوانید با ارائه خدمات، محصولات و پشتیبانی مناسب، نام خودتان را در ذهن مشتری به عنوان یک برند مثبت و حرفهای ثبت کنید، مطمئن باشید که مخاطبان هم از معرفی شما به دیگران دریغ نمیکنند.
در نتیجه، افراد که میبینند مشتری از خدمات و محصولات شما راضی است، برای خرید از شما ترغیب میشود.
بیخود نیست که میگویند، هر مشتری راضی میتواند 10 مشتری برای شما بیاورد!
10. بی اعتمادیها را از بین ببرید
جلب اعتماد مشتری فقط در استفاده از راهکارهای اعتماد سازی نیست.
یکی از مهم ترین موضوعاتی که میتواند باعث کاهش اعتماد مخاطبان به شما شود، موضوعات کوچکی هستند که شاید حتی از وجودشان خبرهم نداشته باشید.
مثلا شکسته بودن گوشه تابلو مغازه شما، کثیف بودن سنگ فرش، لباس و صحبتهای نامناسب فروشنده، اجناس خاک خورده و قدیمی و خیلی از موارد دیگر، همگی موضوعاتی هستند که گاهی در همان نگاه اول اعتماد مشتری به شما را سلب میکند.
بنابراین احتمالا از فروشگاه خارج میشود.
پس، از دیدِ مشتریان، به برند و فروشگاهتان نگاه کنید و بی اعتمادی های کوچک را از بین ببرید.
حتما از مخاطبان دیگر هم نظرخواهی کنید.
اعتماد سازی در فروش حرف اول را میزند
ماهیت کسب و کار شما به مشتری گره خورده است. اگر نتوانید اعتماد او را جلب کنید، عملا کاری نکردهاید! شاید در کوتاه مدت نتیجه بگیرید، اما برای نتیجه طولانی مدت باید بتوانید اعتماد مشتری را بهدست آورید. تجربه ثابت کرده است که مشتریان به سایتهای اینترنتی بیشتر از پیجهای فروشگاهی اعتماد دارند. به همین دلیل برای جلب اعتماد مشتری باید در کنار پیج اینستاگرامی، سایت هم داشته باشید. اگر میخواهید سایت فروشگاهی بسازید، پروتکنیک خیلی راحت و سریع به شما یک سایت کامل میده.
اگر روشهای دیگری برای جلب اعتماد مشتری میشناسید آنها را در قسمت نظرات برای ما بنویسید. همچنین اگر میخواهید با راهاندازی وبسایت یا فروشگاه اینترنتی خود، گامی در جهت ارتباط بیشتر و نزدیک شدن با مخاطب بردارید، با شماره 07191302345 داخلی 2 تماس بگیرید تا کارشناسان ما، شما را راهنمایی کنند.