شیراز

مجتمع خلیج، تجاری 4 پلاک 4257

071-91302345

09173428704

شنبه تا پنجشنبه

ساعت 10 صبح الی 8 شب

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

تمام سایت ها و وبلاگ هایی که در اینترنت وجود دارند برای ابتدای فعالیت خود به هاست نیاز دارند انتخاب هاست مناسب و وجود انواع هاست های مختلف موضوعی است که بسیاری از وبمستران و توسعه دهندگان وب را درگیر خود می کند.
طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی را با تیم پروتکنیک تجربه کنید

آنچه در این مقاله می خوانید

ما در این مطلب از پروتکنیک قصد داریم ویژگی های هاست، کاربردهای هاست و دلیل اهمیت هاست را بررسی کنیم، پس لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید

host چیست؟

هاست (Host) به معنای میزبانی است و به محیط مجازی گفته میشود که بر روی یک سرور برای سایت ارائه میشود.

هاست یا میزبانی وب یک سرویس آنلاین است که به شما امکان می دهد وب سایت یا برنامه وب خود را در اینترنت منتشر کنید هنگامی که برای یک سرویس میزبانی وب ثبت نام می کنید، اساساً فضایی را در یک سرور فیزیکی اجاره می کنید که می توانید تمام فایل ها و داده های لازم برای عملکرد صحیح وب سایت خود را در آن ذخیره کنید.

هاست چه کاربردی دارد؟

 

host در زبان خارجی به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته میشود.

یک سرور می تواند به چندین قسمت تقسیم شود که به هرکدام از آن هاست گفته می شود.

یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وبسایت را میزبانی میکند.

پس از راه اندازی یک وبسایت در فضای مجازی بعد از طراحی قالب باید به دنبال خرید هاست مناسب برای خود باشید.

نام هاست چیست؟

 

یکی از مهم ترین سوالاتی که در هنگام راه اندازی یک سایت باید در نظر داشته باشید، هاست چیست می باشد.

طبیعتا برای این که بتوانید اطلاعات و فایل های مربوط به سایت خود را در یک فضایی نگه داری کنید، هاست به عنوان یک بستر اینترنتی برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

در این مقاله از پروتکنیک می خواهیم توضیحات کاملی درمورد مفهوم هاست، انواع هاست، تفاوت آن با سرور، مواردی که باید برای ایجاد یک سایت حرفه ای در نظر داشته باشیم و … توضیح دهیم.

شاید خیلی از افراد از دور فکر کنند، که راه اندازی و ایجاد یک سایت کاملا بدون دردسر انجام می شود و هیچ مشکلی نخواهد بود.

تا زمانی که شما نتوانید تمام امکانات لازم را برای ایجاد یک سایت داشته باشید، نخواهید توانست به راحتی یک سایت حتی ساده را راه اندازی کنید.

شما می توانید با توجه به نوع سایتی که دارید، از کاربردهای هاست برای راه اندازی آن استفاده کنید.


میزبانی وب چگونه کار می کند؟

 

بعد از معرفی هاست و پاسخ به سوال host چیست، بهتر است با کاربردهای هاست نیز آشنا شوید.

سروری که وب سایت شما را میزبانی می کند یک رایانه فیزیکی است که به طور مداوم کار می کند تا سایت را همیشه در دسترس بازدیدکنندگان قرار دهد.

خرید سرور برای میزبانی وب به شما این امکان را می دهد که تمام داده های وب سایت را در سرورهای اختصاص یافته به خود ذخیره کنید.

هنگامی که کاربری نام دامنه شما را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می کند، سرور میزبان وب تمام فایل های لازم برای بارگیری وب سایت شما را منتقل می کند.

شما می توانید یک وب سایت را خودتان میزبانی کنید، اما توجه داشته باشید که این کار نیاز به مهارت های فنی گسترده ای دارد.

میزبانی خودکار مستلزم راه اندازی و پیکربندی یک وب سرور از ابتدا، از جمله تجهیزات، زیرساخت، سخت افزار و نرم افزار می باشد.

علاوه بر این، شما همچنین باید تمام کارهای تعمیر و نگهداری مداوم را نیز انجام دهید.

یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب تضمین می کند که وب سایت شما عملکرد بهینه و با پروتکل های امنیتی بهتری خواهد داشت.

انواع خدمات میزبانی وب

 

با وجود گزینه های میزبانی وب متعدد، این سوال پیش می آید که بهترین و مناسب ترین نوع host چیست؟

تعیین اینکه کدام هاست برای وب سایت شما بهترین است می تواند چالش برانگیز باشد.

اکثر میزبان‌های وب بسته‌های هاست متفاوتی را برای انواع مختلف مشتریان ارائه می‌دهند – از صاحبان وب‌سایت‌های تجاری گرفته تا سازندگان وبلاگ شخصی.

در حالت ایده آل، شما باید با ساده ترین هاست شروع کنید.

هنگامی که سایت شما ترافیک بیشتری دریافت کرد، می توانید به یک برنامه پیشرفته تر ارتقا دهید.

به راحتی می توانید قیمت هاستینگ را بررسی کنید تا یک ایده کلی در مورد انواع مختلف هاست و هزینه های آنها بدست آورید.

برای ایجاد سایت به چه چیزهایی نیز است؟

 

همان طور که در ابتدای مقاله در مورد هاست چیست توضیح دادیم، شما باید برای این که بتوانید اطلاعات مربوط به سایت خود را در یک فضایی ذخیره و نگه داری کنید، نیاز به هاست چیست دارید.

host ها روی سرور ها قرار دارند و می توانند فضای کافی برای قرار گیری انواع اطلاعات در اختیار ما قرار دهند.

سیستم مدیریت محتوا: با توجه به این که یک سایت برای این که عملکرد بهتری داشته باشد، نیاز به صفحات بیشتری دارد و باید هر چند وقت یک بار به روز رسانی شود، نیاز به یک سیستم دارد تا بتوانیم از طریق آن این کار ها را انجام دهیم که اصطلاحا به آن ها سیستم مدیریت محتوا می گویند.

این سیستم ها روی host راه اندازی می شوند و دارای انواع مختلفی از جمله وردپرس، جوملا، پرستاشاپ، دروپال و… هستند.

در این قسمت از مقاله درمورد دامنه و انواع آن و هاست چیست تا حدودی آشنا شدید و دانستید که برای راه اندازی و ایجاد یک سایت به چه موارید نیاز دارید، شما می توانید برای اینکه یک سایت خوب و قدرتمند با سرعت بالا ایجاد کنید.

هاست و کاربرد های آن، یکی از مواردی است که در هنگام خرید باید در نظر داشته باشید.

شما باید برای ایجاد یک سایت حرفه ای و قدرتمند، فاکتورهای مهمی را در نظر داشته باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله به نام هاست چیست اشاره کردیم، برای این که بتوانیم یک سایت را راه اندازی کنیم به سه چیز نیاز داریم که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد:

 

دامنه یا Domain
هاست یا Hosting
سیستم مدیریت محتوا

تفاوت هاست و سرور در چیست؟

 

همان طور که می دانید Host فضایی کوچک تری از یک سرور می باشد.

به طور کلی می توان گفت سرور ها به بخش های کوچک تری تقسیم شده اند که به هر یک از این قسمت ها هاست گفته می شود.

پس هاست ها به عنوان یک پشتیبان کننده از کل سایت ما هستند.

مهم ترین تفاوتی که بین host و سرور وجود دارد این است که شما در host محدودیت دسترسی خواهید داشت و تنها می توانید از امکاناتی استفاده کنید که از طریق سرور در اختیار شما قرار داده شده است.

اما سرور ها به این شکل نیستند و شما زمانی که از یک server استفاده می کنید، درواقع دسترسی کاملی کل سرور دارید و می توانید هر نوع تغییر که خواستید روی آن انجام دهید، شما تا زمانی که در یک سرور باشید می توانید از منابع به صورت کامل استفاده کنید.

این به گونه ای است که شما در host به صورت اشتراکی فعالیت می کنید.

انواع هاست چیست؟

تمام سایت ها و وبلاگ هایی که در اینترنت وجود دارند برای ابتدای فعالیت خود به هاست نیاز دارند. انتخاب هاست مناسب و وجود انواع هاست های مختلف موضوعی است که بسیاری از وبمستران و توسعه دهندگان وب را درگیر خود می کند.

در ابتدا بهتر است توضیح مختصری درمورد هاست در اختیارتان قرار دهیم ، زمانی که شما یک سایت را در اینترنت بارگذاری میکنید ، در اصل شما صفحه ای را دریافت می کنید که توسط کد های بسیار زیادی نوشته شده است و مرورگر شما این کدها را به صفحه تبدیل می کند، که مانند تصویر، متن و یا دکمه و… برای شما قابل مشاهده است.

اگر شما قصد دارید سایتی برای کسب و کار خود راه اندازی کنید، پس از اندکی بررسی متوجه خواهید شد که برای شروع فعالیت سایت خود به هاست و دامین احتیاج دارید.

سوالی که پیش می آید این است که کدام هاست را انتخاب کنیم؟

هر کدام با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟

در این مطلب از سایت پروتکنیک قصد داریم تا درمورد فرق انواع هاست به شما توضیح دهیم تا شما بتوانید بهترین خدمات میزبانی وب را برای سایت خود تهیه کنید.

انواع هاست چه ویژگی هایی دارند؟

 

به طور کلی دو نوع اصلی host به نام هاست لینوکس و هاست ویندوز توسط شرکت های هاستینگ ارائه میشود.

بسیاری از کاربران بر این باورند که چون از سیستم عامل ویندوز استفاده میکنند پس باید از حتما از هاست ویندوز استفاده کنند؛ باید بگوییم که سیستم عامل سرور هاست هیچ ربطی به سیستم عامل شما ندارد و اصلا دسترسی سیستم عامل سرور وجود ندارد.

در صورتی که یک پنل مدیریت سرویس به شما داده خواهد شد که می توانید تمام قسمت host خود را مدیریت کنید.

در این مقاله می خواهیم درمورد هاست و خرید آن شما را راهنمایی کنیم تا شما هم بتوانید با در اختیار داشتن یک فضای ذخیره سازی مناسب، اطلاعات خود را در بهترین شرایط و ایمن ترین فضا نگه داری کنید Host جزء مواردی است که برای ایجاد سایت به آن نیاز دارید.

انواع میزبانی های وبسایت

 

وب اشتراکی (Shared Web Hosting)
نمایندگی میزبانی وب (Reseller Web Hosting)
وب رایگان (Free Web Hosting)
سرور مجازی (VPS)
اختصاصی (Dedicated Web Hosting)
وب ابری (Cloud Web Hosting)

اشتراکی

سرور های اشتراکی یا بهتر است بگوییم، Shared Hosting بیشترین میزان یک سرور را به خود اختصاص داده اند. به تعداد بالایی از host ها روی یک سرور هاست های اشتراکی می گویند که هر یکی از آن ها در اختیار یک سات قرار داده می شود و تمام سایت ها به صورت مشترک از منابع موجود روی همان یک سرور استفاده می کنند، این میزبان ها به دلیل این که به صورت اشتراکی هستند، نسبت به سایر هاست ها دارای هزینه کمتری خواهند بود و امنیت کمتری خواهند داشت.

مزایای هاست اشتراکی

  • مقرون به صرفه، ایده آل برای وب سایت های در مقیاس کوچک
  • تخصص فنی لازم نیست
  • گزینه های سرور از پیش پیکربندی شده
  • بدون نیاز به مراقبت و مدیریت سرور

معایب هاست اشتراکی

  • حداقل دسترسی به پیکربندی سرور
  • افزایش ترافیک در سایر وب سایت ها می تواند بر سرعت وب سایت شما تأثیر بگذارد.

اختصاصی

هاست و یا سرور اختصاصی یا همان، Dedicated Hosting فقط می توانند از یک سایت به صورت خصوصی پشتیبانی کنند. هاست اختصاصی برای هر وب سایت یک سرور فیزیکی تعیین می کند و در این نوع میزبان ها تمام منابع یک سرور در اختیار شک سایت قرار داده می شود. این نوع host ها معمولا دارای بالاترین سرعت هستند و شما می توانید به صورت کامل به تمام منابع موجود در سرور دسترسی داشته باشید با توجه به این که امنیت آن بسیار بالا می باشد و قطعا قیمت آن بیشتر می شود.

با انتخاب و خرید سرور اختصاصی می توانید سرور را پیکربندی کنید، سیستم عامل و نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید و کل محیط هاست را مطابق با مشخصات خود شخصی سازی کنید. هاست اختصاصی برای مشاغل آنلاین بزرگ که با ترافیک سنگین سروکار دارند ایده آل است.

مزایای هاست اختصاصی:

کنترل کامل بر پیکربندی سرور
قابلیت اطمینان بالا
دسترسی به Root یا ریشه سرور

معایب هاست اختصاصی:

هزینه بالا، بیشتر برای کسب و کارهای بزرگ مناسب است.
دانش فنی و مدیریت سرور مورد نیاز است.

هاست مجازی

host های مجازی یا همان VPS این مدل هاست ها بسیار به vps شباهت دارند با این تفاوت که تعداد کمتری از سایت ها روی سرور قرار دارند. در این مدل معمولا به کمک یک نرم افزار ، سرور مجازی یا VPS به قسمت های کوچک تری تقسیم می شود و در اختیار سایت قرار داده می شود. این سرور ها هزینه کمتری دارند به همین دلیل تا به الان جزء پر فروش ترین host ها به حساب می آیند.

با استفاده از هاست vps، وب سایت شما یک سرور فیزیکی را با سایر کاربران به اشتراک می گذارد، اما میزبان وب برای هر کاربر یک پارتیشن مجازی ایجاد می کند. بنابراین، سایتی که بر روی یک سرور خصوصی مجازی میزبانی می شود، مقدار منابع اختصاص یافته به خود را دریافت می کند.

vps ارزان ویندوز یک گزینه عالی برای سایت های با اندازه متوسط، فروشگاه های تجارت الکترونیک و وبلاگ های بزرگ با تعداد بازدیدکنندگان به سرعت در حال رشد است.

مزایای هاست VPS

فضای سرور اختصاصی
افزایش ترافیک در سایر وب سایت ها تأثیری بر عملکرد سایت شما ندارد
دسترسی ریشه به سرور
قابلیت سفارشی سازی بالا

معایب هاست VPS

کاربران برای مدیریت آن نیاز به تخصص فنی دارند
با وجود اینکه هاست VPS نسبتا مقرون به صرفه است، با این حال برخی از کاربران ممکن است مجبور شوند یک توسعه دهنده را برای مدیریت سرور مجازی استخدام کنند که منجر به افزایش هزینه های کلی می شود.

وردپرس

هاست وردپرس چیست و بهترین هاست برای وردپرس چه ویژگی هایی دارد؟ هاست های وردپرس برای سیستم های مدیریت محتوای ورد پرس هستند. در این نوع host معمولا هر ابزاری که بتواند روی بهبود سایت تاثیر داشته باشد روی سرور راه اندازی می شود. به عبارت دیگر، این نوع از سرویس میزبانی وب CMS، یک سرور بهینه شده وردپرس را برای کمک به بارگذاری سریعتر سایت شما و به حداقل رساندن مشکلات احتمالی فراهم می کند. این نوع میزبان به دلیل سادگی کار طرفداران زیادی دارد. با این حال، سایر هاست ها نیز هنوز برای وب سایت های مبتنی بر سیستم مدیریت محتوای محبوب (CMS) کار می کنند.

به طور معمول، بهترین هاست وردپرس دارای ویژگی هایی مانند تم های از پیش نصب شده، افزونه هایی برای عملکردهای اصلی مانند حافظه پنهان و امنیت و ابزارهای دیگر می باشد.

مزایای هاست وردپرس

کم هزینه و مبتدی پسند
عملکرد بهینه شده برای سایت های وردپرس
تیم پشتیبانی مشتری برای آموزش در مورد مسائل وردپرس
افزونه ها و تم های از پیش نصب شده وردپرس

معایب هاست وردپرس

هاست وردپرس برای سایت هایی که از وردپرس استفاده نمی کنند مناسب نیست.

ابری

آخرین هاستی که به آن می پردازیم، هاست ابری یا Cloud Hosting می باشد. اینها جزء جدید ترین و آخرین مدل می باشد. هاست ابری از چندین سرور مجازی برای میزبانی سایت ها استفاده می کند. در این مدل از هاست معمولا چندین سرور به صورت همزمان مشغول به کار هستند. بنابراین، اگر یکی از سرورها ترافیک بالا را تجربه کند و یا در زمانی که برای یکی از سرور ها مشکل ایجاد شد، سرور بعدی وارد کار می شود و تمام کمبود ها را جبران می کند.

از آنجایی که هاست ابری برای عملکرد به مجموعه‌ای از سرورهای وب متکی است، کسب‌وکارهایی با چندین وب‌سایت و سایت‌های مقیاس بزرگ مانند فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی می‌توانند بیشترین سود را از آن ببرند، زیرا زمان خرابی کمتری دارند.

مزایای هاست ابری:

کاهش احتمال خرابی سخت افزار
از تعادل بار برای مدیریت ترافیک بالا و جلوگیری از حملات DDoS استفاده می کند
مقیاس پذیری – وب سایت شما به منابع یک سرور محدود نمی شود

معایب هاست ابری:

دسترسی به روت همیشه ارائه نمی شود
گرانتر از VPS و هاست اشتراکی است

موارد مهم در خرید هاست پربازدید:

میزان فضا
پهنای باند
کنترل پنل
بالا بودن آپ تایم
امنیت

میزان فضای هاست:

شما برای این که بتوانید اطلاعاتی را درباره نام هاست چیست اختیار کاربران قرار دهید، باید در host آن ها را آپلود کنید، مقدار فضایی که سرور در اختیار شما قرار می دهد تا شما بتوانید فایل های مورد نیاز خود را در آن آپلود کنید، فضای host می گویند. شما به صورت اختصاصی و یا اشتراکی از این فضا روی سرور استفاده می کنید، زمانی که فضای ذخیره سازی اطلاعات شما به پایان رسید و دیگر فضایی برای ذخیره سازی نداشتید باید فضای خود را گسترش دهید.

پهنای باند هاست:

یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام خرید هاست باید به آن توجه کنید، پهنای باند می باشد، پهنای باند به شما این اجازه را می دهد تا فقط در یک ماه بتوانید از حجم مشخصی از یک ترافیک استفاده کنید. زمانی که پس از استفاده از این ترافیک، ترافیک شما به پایان رسید و پهنای باندتان تمام شد، در واقع سایت شما غیر فعال می شود و شما دیگر نمی توانید از سایت خود استفاده کنید و فقط باید برای حل این مشکل از یک پهنای باند دیگر استفاده کنید.

کنترل پنل هاست:

کنترل پنل هاست، یک فضای گرافیکی دارد و قسمتی از آن می باشد، برای این که بتوانید هاست خود را مدیریت کنید، می توانید از قسمت کنترل پنل این کار را انجام دهید. کنترل پنل ها دارای سه نوع کلی هستند سی پنل، پلسک، دایرکت ادمین که کنترل پنل سی پنل یکی از محبوب ترین آن ها است. در کنار کنترل پنل به بکاپ گیری هم توجه داشته باشید. چرا که ممکن است بخاطر دلایلی سایت شما تمام اطلاعات خود را از دست بدهد. انواع کنترل پنل هاست، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

دایرکت ادمین
سی پنل
هاست کنترلر
پلاسک

بالا بودن آپ تایم:

اگر اینترنت به هر دلیلی قطع شود، سایت شما برای مدتی در اختیار کاربران نخواهد بود تا زمانی که اینترنت وصل شود. اگر در طول مدت زمانی که سایت خود را راه اندازی کرده اید، میزان قطع شدن آن بالا باشد، می گوییم آپتیم آن پایین بوده، پس توجه کنید که هاستی خریداری کنید که دارای آپتیم بالایی باشد.

امنیت هاست:

همان طور که می دانید سایت ها ممکن است در معرض خطر هک قرار بگیرند. یکی از مهم ترین وظایفی که شرکت های هاستینگ دارند این است که امنیت را برای مشتری فراهم کنند. آن ها می توانند این امنیت را از طریق یک سری نرم افزار ها ایجاد کنند. آن ها سعی می کنند از برنامه های امنیتی استفاده کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت پروتکنیک سعی کردیم تا به اکثر پرسش های شما از قبیل host چیست ، انواع هاست چیست ، مفهوم دیتاسنتر و… که بسیاری از افراد ممکن است در هنگام خرید هاست با آن مواجه شود را برایتان شرح دادیم. لازم است بگوییم که شما می توانید برای راهنمایی انتخاب هاست مناسب و نحوه ی انتخاب آن به شرکت هاستینگ معتبر مراجعه کنید. اگر سؤال دیگری در مورد میزبانی دارید، در زیر نظر خود را با ما در میان بگذارید یا با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من